Wat doet een christen in het Waterschap?

Door Ate, Marja op 1 maart 2019 om 23:35

Wat doet een christen in het Waterschap?

Een goede vraag. Net zoals de vraag of het Waterschap en politiek wel met elkaar te maken hebben.

En ook al zijn de taken van het waterschap duidelijk, en zullen alle bestuurders er naar streven die kerntaken zo goed mogelijk uit te voeren, toch is er variatie. Vanuit verschillende belangen denkend (bijvoorbeeld die van de burger of die van een agrariër) kunnen bestuurders toch tot een andere uitvoering komen, of tot een ander tijdspad.

Keuzes worden bepaald door onze belangen, onze waarden en normen die we hanteren.

Als christen wil je iets uitdragen – van Gods liefde voor de schepping en de mensen die daarop rondwandelen. Je wilt handelen vanuit het gegeven dat God de aarde aan ons gegeven heeft, om er goed voor te zorgen. Een mooi oud woord hiervoor is: rentmeesterschap: je zorgt ergens voor in de wetenschap dat je er verantwoordelijk voor bent, terwijl het nooit één op één van jou is.

Die zorg voor de schepping, het omgaan met de verantwoordelijkheid voor natuurgebieden, water, dat leven is voor ons allemaal, maar ook: omgaan met de klimaatveranderingen en kijken hoe we mensen meer bewust kunnen maken van hoe de waterkringloop werkt, en welke rol wij daar als individu in kunnen spelen… dat zijn allemaal zaken die ons inspireren.

In het Boek staat het mooi: “De maker van de Plejaden en van Orion, Hij die de diepe duisternis in morgenlicht verandert en de dag tot nacht verduistert, Hij die het water van de zee bijeenroept en het uitstort over de aarde – Zijn naam is HEER.”

In een paar zinnen wordt het sterrenstelsel, dag en nachtritme en de waterkringloop genoemd. God is niet iets “spiritueels voor veraf”, maar betrokken bij de schepping en bij ons als mensen. Mooi om van daaruit onze taken op te mogen pakken.

Dus als we kijken naar de waterkringloop en hoe het Waterschap daaraan kan bijdragen en kan bouwen, door het goed beheren van sloten, beken en rivieren, het hanteren van hoosbuien en droogte, dan zijn we weer rond bij de verantwoordelijkheid die we als mens vanaf het begin gekregen hebben. Beheer van dijken, sloten en waterzuiveringen is goed zorgen voor de aarde, in het bijzonder het mooie stuk Brabants Delta.